Volkswagen Polo oslavuje 40 rokov!

Volkswagen Polo patrí do kategórie nižšej strednej triedy a vyrába sa od roku 1975. Je tiež dobrým ťahúňom predaja koncernu VW, tak ako svetový bestseller Golf. Veď nie nadarmo dostalo Polo prezývku "Malý Golf". Vyrovná sa Golfu v kvalite, dizajne a samozrejme aj v jazdných vlastnostiach. Minulý rok totiž práve Golf oslavoval 40-tku :) Počas 4 dekád dal Volkswagen motoristickému svetu 5 generácii Pola a z nich je každé iné - pritom všetky zhotovené generácie tvoria vyváženú a postupne zdokonalenú modelovú líniu. V tomto článku by som Vám chcel predstaviť resp. priblížiť všetky generácie, či rôzne špeciálne edície a verzie Pola. Mimochodom, jedného času sa Polo vyrábalo aj u nás vo Volkswagen Slovakia (predtým ako BAZ). Celkovo sa vyrobilo vo VW Slovakia 77 400 ks modelov Polo.

1. Generácia (1975 - 1981) 

Výroba prvého Pola bola spustená v roku 1975. Išlo o dostupnejšiu verziu o rok staršej Audi 50, od ktorej sa líšilo len v detailoch - karoséria automobilu kládla dôraz na formu aby jej súčasťou bola estetická stránka. Takýto dizajn bol v sedemdesiatych rokoch veľmi populárny, mal vyvážené proporcie, ktoré boli atraktívne vďaka dynamickému zlomu v bočnej časti. Ostrá linka, v ktorej sa stretávajú dve hlavné plochy profilu zároveň ovplyvňuje stvárnenie čela auta - oproti dobovému Golfu a jeho obdĺžnikovej maske bolo Polo oživené skosením predných bočných častí.

Interiér dnes môže pôsobiť striedmym dojmom, obzvlášť kvôli strohej palubnej doske. V dobe vzniku išlo o štandard plne vyhovujúci vtedajším pomerom. Štyri roky po uvedení Pola na trh prišla na rad modernizácia, ktorá spôsobila zmenu tvaru masky, nárazníkov a palubnej dosky.

MOTORY
0,9 - 40 koní
1,1 - 50 koní, 60 koní
1,3 - 60 koní

Verzie
Polo 1 Coupe (3-dverové)
Polo  1F typ 86 (FACELIFT)
Polo 1F Coupe
Derby 1 (2-dverové)
Derby 1F
Polo GT


2. Generácia (1981 - 1994) 

Začiatkom 80. rokov nastupuje nový typ, ktorý štylisticky nadväzuje na svojho predchodcu, ale je to nový automobil plne vyhovujúci požiadavkám 80. rokov. Druhá generácia prišla s pomerne unikátnou karosériou, ktorá spája klasický hatchback a malé kombi. Originalita prevedenia spočíva vo výraznom predĺžení strechy, bočných okien a strmého zadku s vertikálnymi koncovými svetlami. Široká maska chladiča zostala zachovaná, nie je však upravená v tvare šesťuholníka. Ponechala si horizontálne lamely, ktoré auto opticky rozširujú. V roku 1982 bolo predstavené prevedenie Coupe, ktoré sa však po estetickej a proporčnej stránke priblížilo kategórii hatchback.V porovnaní s bežným Polom malo Coupe miernejší sklon C stĺpika, s čím súviseli menšie a ostrejšie tvarované bočné zadné okná.

Štýlové a materiálové premeny, ktoré priniesli 80. roky, postihli tiež stvárnenie kabíny. Interiér bol vybavený praktickejšou (vďaka odkladaciemu priestoru pred sedadlom spolujazdca) prístrojovou doskou so širším panelom. Tieto decentné zmeny automobil citeľne omladili a prispôsobili ho móde poslednej dekády 20. storočia.

MOTORY
Motory ostali rovnaké: 0,9; 1,1 a 1,3. Ponuka sa rozšírila o 5 stupňovú manuálnu prevodovku.V roku 1988 sa objavuje technická lahôdka - Polo Coupe GT G40, motor bol preplňovaný G-dúchadlom a disponoval výkonom 85 kW/115 k a dokázal sa rozbehnúť až na 200km/h. Ku koncu 80. rokov sa dostalo do ponuky elektronické jedno aj viacbodové vstrekovanie paliva a katalyzátor. Naftový motor zastupoval len jeden motor - 33 kW/ 45 koní, ktorý stačil na maximálnu rýchlosť 140km/h a vypýtal si asi 6 litrov nafty.

Verzie
Polo 2 86C
Polo 2 Coupé
Polo 2 Combi
Derby 2
Polo 2 Cabrio
Polo 2F Coupe, Combi, Derby, Cabrio


Špeciálne výbavové edície


Polo 2F Scot

- iba verzie coupe a hatchback
- veľa auta za málo peňazí
- všetky motory + 5.st.manuál + 13'' palcové disky s pneu 155/70
- na výber 11 farieb exteriéru
- bohatá základná výbava: napr. rádio s prehrávačom kaziet, krajší poťah sedadiel
- vypuklý symbol "Scot Edition" na zadných dverách

Polo 2F CL Extra
- tiež iba coupe a hatchback
- len 5.st. manuál
- vyzdvihnúť musím zelenú tepelnú ochranu skiel, strešné okno
- výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

 Polo 2F GT Extra
- športovo ladené Polo
- športové sedadlá
- biele smerovky, zatmavené zadné svetlá, strešná anténa, príprava na rádio
- posuvné strešné okno
- kožený volant, kožená hlavica radiacej páky

Polo 2F Style
- tmavé lakované krytky kolies, zelená tepelná ochrana skiel, strešné okno
- verzia coupe zadný spojler
- športové sedadlá, koberce s rôzno farebnej vpichovanej textílie
- otáčkomer, digitálne hodiny (diesel mal analógové)
- príplatková výbava: komfort paket: strešná lišta, rádio, kolesá Silverstone, hmlové svetlo

Polo 2F Boulevard "Bulvár"
- strieborné krytky kolies, zelená tepelná ochrana skiel, stredová konzola, analógové hodiny
- denné počítadlo kilometrov a odkladacia priehradka
- príplatková výbava: komfort paket: rádio, oddelené sklápanie zadných sedadiel


Polo 2F Genesis
- 13 palcové kolesá BBS s pneu 175/60
- čiastočne lakovaný nárazník, lakované vonkajšie zrkadlá, lakované madlo kufra
- exkluzívne fialové lakovanie s perleťovým efektom
- športové sedadlá potiahnuté látkou "sound" s nápisom Genesis, rádio Genesis
- trojramenný volant s fialovým logom Genesis, prívesok na kľúče Genesis
- benzín: 55k, 75k s KAT alebo silný G40 s výkonom 113k s KAT



Polo 2F G40
- 13 palcové kolesá BBS (175/60)
- nižší podvozok
- červený nápis G40 vpredu i vzadu
- kožený trojramenný volant, zvnútra nastaviteľné spätné zrkadlá
- športové sedadlá so špeciálnym poťahom Le Mans Karo
- 1,3 s výkonom 113 koní s upraveným KAT,
- zrýchlenie z 0-100km/h za 8,6 s. + chladené brzdové kotúče vpredu


Polo 2F Laura Ashley
- názov podľa dizajnéra Laura Ashley
- zelená farba, čiastočne zatmavené svetlá, 13'' BBS, tónované zelené sklá
- športový kožený volant s dreveným reliéfom


Polo 2F Mikado
- analógové hodiny, rádio Alpha na kazety
- výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
- benzín: 1.0; 1,3 alebo nafta 1,4D


Polo 2F Fantasy
- v modrej farbe, nárazníky so zeleným pruhom, modré zrkadlá
- modré poťahy so zeleným pruhovaním
- znak "Fantasy" na karosérii
- od roku 1992


Polo 2F Fancy 
- od roku 1987
- vpredu 4 guľaté svetlomety, biela farba - predná maska, nárazníky, puklice a zrkadlá
- Coupe a Combi



3. Generácia (1994 - 2001) 

Na jesennom autosalóne v Paríži v roku 1994 sa verejnosti predstavila tretia generácia. Tento model znamenal zvýšenie kvality zo všetkých strán - malé Polo "dospelo", prvýkrát dostalo druhú dvojicu dverí, jeho komfort aj úroveň bezpečnosti sa vyrovnala autám stojacim najmenej o triedu vyššie. Dobrú prácu dizajnérov potvrdila nielen vysoká torzná tuhosť karosérie, ale aj najnižší koeficient odporu vzduchu v tejto triede cx = 0,32. Dizajnéri nahradili celoplošnú masku menším tvarom, ktorý sa nachádzal medzi zaoblenými svetlometmi. Citeľný pokrok oproti predchádzajúcej generácii znamenali nové nárazníky, ktoré teraz zapadali do celkovej kompozície - vonkajší vzhľad modelu Polo bol uhladenejší a opticky ucelenejší ako predtým. Polo už ponúkalo predné svetlomety s čírou optikou a koncové svetlomety s červeným krytom.

V interiéri dominovala mohutná prístrojová doska s rozmerným stredovým panelom a novým spracovaním. Dokonca aj výplne dverí mali modernejší vzhľad :)

MOTORY
1,0 - 45k a 50k
1,3 - 55k
1,4 - 60k, 75k a 100k
1,6 - 75k, 100k, 120k a 125k
1,6 16V - 136k (GTI)
1,9D - 64k, 68k, 90k a 110k
1,4SDI
1,4 TDI

Verzie
Polo Classic
Polo Variant

Špeciálne edície

Polo Harlekin - len 3800 kusov! 
Extravagantné Polo pre odvážnych ľudí :) asi tak by sa dalo charakterizovať špeciálne "lakované" Polo. Povrchové diely karosérie boli zostavené z niekoľkých pastelových farieb. Náhodne zostavené diely dávali istotu, že dve rovnaké farby nebudú vedľa seba. Zákazníci dokonca pri objednávaní ani netušili, akú farebnú kombináciu dostanú. Zaujímavá bola aj výroba: jednofarebné Pola si na konci montážnej linky vymenili dvere, kapoty a nárazníky so svojimi inak farebnými kolegami.


4. Generácia (2001 - 2008) 

Dizajn 4. generácie modelu je podmienený výraznou premenou štýlu. Klasická maska chladiča zostala zachovaná, dizajnéri však začali experimentovať so stvárnením svetlometov - v predných i zadných svetlách boli zdôraznené samostatné svetelné segmenty v podobe kruhu. Polo bolo zaujímavé vďaka dvojitým guľatým svetlometom, ktoré oddeľovala maska s rovnou hornou linkou. V podstate tieto svetlá ovplyvnili tvar kapoty. Taktiež koncové svetlá sú originálne, avšak v porovnaní s minulým prevedením modelu majú komplikovanejšiu optiku.

S novým miléniom prichádza nová architektúra prístrojovej dosky so stredovým panelom, ktorý zasahuje do priestoru a je napojený na výduchy klimatizácie. Interiér je kvalitnejší, vycibrenejší a vyznačuje sa zaujímavým vrstvením jednotlivých plastových dielov.


MOTORY
1,2 - 40kw, 47kw,
1,4 - 55kw, 59kw, 74kw
1,4 FSI - 63kW
GTI 1,8T & GTI CE 1,8T  - 110kW, 132kW
1,9 SDI - 47kw
1,4 TDI PD - 55kw
1,9 TDI PD - 74kw

Špeciálne verzie

Polo FUN
- predchodca terajšieho Cross Pola - len s iným názvom
- auto do ľahkého terénu (bez 4Motion)
- svetlá výška zdvihnutá o 20mm - po facelifte už len 15mm
- oplastovanejšie, 17'' disky z ľahkých zliatin s pneu 215/40 R17




Polo Sedan
- má plne galvanizovanú karosériu, od B-stĺpika je osobitne riešená
- príjemne dynamický imidž




Polo BlueMotion - ekológ
- 1,4 TDI 80koní a 195Nm - zmenený systém preplňovania, elektricky ovládaný EGR ventil
- zrýchlenie 0-100km/h mu trvá 12,8s. a rozkotúľa sa na maximálnych 176km/h
- použitý filter pevných častíc (DPF), dlhšie odstupňovanie 5. st. manuálnej prevodovky
- špeciálna aerodynamická maska chladiča a 14 palcové kolesá
- kombinovaná spotreba 3,9 litra (pri ustálenej jazde mimo mesto dokonca aj 3,2 litra)

Polo GT Rocket
- od roku 2008
- športový nárazník vpredu aj vzadu, strešný spojler
- širšie bočné prahy, predné svetlomety s čiernym dizajnom
- 17'' palcové kolesá
- znížený podvozok o 15mm

Polo GTI
- klasický štýl GTI = červené dekorácie GTI na každom mieste, strešný spojler
- červené strmene bŕzd, ventilované kotúče s priemerom 288mm vpredu a 232mm vzadu
- znížený podvozok, dvojitá koncovka výfuku
- 16 palcové kolesá
- ESP aj monitorovanie tlaku v pneumatikách
- motor 1,8T s výkonom 110kW a 150 koní




Polo GTI CUP EDITION
- agresívnejší vzhľad prednej aj zadnej časti, širšie bočné prahy
- výraznejší strešný spojler
- 17 palcové kolesá odvodené priamo z vozidiel v ADAC Volkswagen Polo CUP
- najväčší rozdiel okrem vzhľadu je zvýšenie výkonu brzdového systému s kotúčom vpredu s priemerom  312mm
- motor 1,8T s výkonom 132kW a 180 koní

Polo S04-Edition
- limitovaná edícia 100 kusov
- vznikla na základe sponzorstva futbalového tímu FC Schalke 04
- modrá farba s bielymi a šedými pruhmi
- 16'' palcové kolesá s pneu 205/45
- označenie "S04-Edition" na bokoch a vzadu
- športový volant obšitý kožou so štítkom edície a poradovým číslom


Polo Cabriolet
- tuningová firma Karmann extrémne upravila klasický hatchback a z toho vzniklo Polo Cabrio :)

5. Generácia (2009 - 2016)  

Polo piatej generácie sa verejnosti predstavilo 5.3.2009 na autosalóne v Ženeve. Má atraktívnejší vzhľad, kvalitnejšie spracovaný interiér a úspornejšie motory. Dizajn karosérie je mierne športový  pochádza od Waltera de Silvu, ktorý pracoval aj na facelifte minulej generácie. Vzhľad Pola ide po stopách Scirocca (týmto pozdravujem mojich super Rocco kamošov z LC a ZV) a VI Golfa a patrí k novému dizajnovému smeru Volkswagenu, ktorý dodáva ešte väčšiu atraktivitu. Predná časť sa veľmi podobá Golfu, no koncové svetlá v štvorcovom tvare stále pripomínajú predchodcov. Zatmavené bočné stĺpiky vytvárajú dojem jednoliatej plochy od skla v predných dverách až po malé okienko pri C stĺpiku. Walter de Silva označuje tento prístup vo svojej taliančine ako "Le simplicitá", čo znamená dizajnovú jednoduchosť, dynamickosť a eleganciu. Polo dostalo novú podvozkovú platformu PQ25, ktorá umožnila úpravy geometrie. Pri vývoji tejto generácie sa samozrejme dbalo na vysokú bezpečnosť, ktorej pomohla aj vyššia torzná tuhosť karosérie. Štandardom sériovej výbavy sa stalo aj veľa bezpečnostných asistentov, ako napr. ESP, ABS, EBV, ASR, EDS, MSR a veľmi dobrá pomôcka aj pre skúsených vodičov - asistent rozjazdu do kopca.

Interiér aj naďalej drží tradíciu Volkswagenu - poskytnúť aj v malom aute dobrú priestrannosť, účinnosť, kvalitu a jednoduchosť. Z praktických dôvodov je stredový panel viac natočený k vodičovi, takže má vodič hneď všetko po ruke na miestach, kde by to aj intuitívne hľadal. Polo je možné dovybaviť aj vstavanou navigáciou, pripojením Bluetooth či klimatizovanou priehradkou pred spolujazdcom.

Polo dostalo aj titul Auto roka 2010!


MOTORY
1,2 MPI - 44kW / 60k 5.st. manuál
1,2 MPI - 51kW / 70k 5.st. manuál
1,4 MPI - 63kW / 85k → 5.st. manuál
1,2 TSI - 66kW / 90k → 5.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,2 TSI - 77kW / 105k → 6.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,4 TSI - 103kW / 140k (ACT) → 6.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,4 TSI - 132kW / 180k (GTI) → 7.st. DSG
1,2 TDI - 55kW / 75k → 5.st. manuál
1,2 TDI - 66kW / 90k → 5.st. manuál
1,6 TDI - 55kW / 75k → 5.st. manuál
1,6 TDI - 66kW / 90k → 5st. manuál alebo 7.DSG
1,6 TDI - 77kW / 105k → 5.st. manuál alebo 7.st. DSG

Polo Facelift 2014 

Polo dostalo po 5 rokoch vynútenú omladzovaciu kúru a navyše si myslím, že to bol dobrý krok vpred. Okrem zmeneného vzhľadu prináša nové motory, techniku aj farby. Zmenila sa komplet predná maska, pribudla inak tvarovaná chrómová lišta, ktorá prechádza až k hmlovkám. Taktiež dôležitou novinkou je aj použitie Full LED svetlometov. Keď sa pozriete na nové Polo zozadu, tak zbadáte rozdiel vo vykrojení väčšieho miesta na ŠPZ, odrazky sa premiestnili úplne dole na nárazník. Zadné svetlá dostali novší dizajn - už svieti obdĺžnik a nie polkruh v strede svetiel. Sériová výbava je bohatšia o niektoré bezpečnostné systémy a asistentov, ako napr. Multikolízna brzda - známa z modelu Golf VII, ktorá pri nečakanom náraze dokáže auto zabrzdiť a predísť tak ďalšej nehode, systém rozpoznania únavy vodiča, ďalej za príplatok je možné dodať aj nastavenie tlmičov Sport Select - Normal/Sport, Front Assist so City brake systémom - sledovanie okolia s funkciou brzdenia či adaptívny tempomat ACC alebo parkovaciu kameru Rear Assist.

Po nasadnutí za volant si ako prvé všimnete nový volant, ktorý dostal Golf VII a nové budíky s novým palubným počítačom. Pri pohľade na nový stredový panel Vám udrie do očí nové dotykové rádio, ktoré je taktiež prevzaté z Golfa VII: základné Composition Touch 5'' palcový displej, taká zlatá stredná cesta je Composition Colour 5'' palcový displej, za prijateľný príplatok môžete mať aj najkrajšie a asi najlepšie rádio Composition Media so 6,5'' palcovým dotykovým displejom s rozhraním na Bluetooth, USB (toto rádio mám aj ja a vrelo ho odporúčam!). Kto jazdí kade tade, pre toho má Polo v ponuke aj navigačný systém Discover Media s mapami na SD karte. K rádiam sa dá priplatiť nová funkcia MirrorLink. Automatická klimatizácia dostala novší a atraktívnejší vzhľad.



Motory
1,0 MPI BMT - 44kW / 60k → 5.st. manuál
1,0 MPI BMT - 55kw / 75k → 5. st. manuál
1,2 TSI BMT - 66kW / 90k → 5.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,2 TSI BMT - 81kW / 110k → 6.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,4 TSI BMT ACT - 110kW / 150k → 6.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,8 TSI BMT v GTI - 141kW / 192k → 6.st. manuál alebo 7.st. DSG
1,4 TDI BMT 55kW / 75k → 5. st. manuál
1,4 TDI BMT 66kw / 90k → 5. st. manuál alebo 7.st. DSG
1,4 TDI BMT 77kw / 105k → 5.st. manuál

od jesene 2015 bude v ponuke aj trojvalec 1,0 TSI 95k a 110k :o(

Špeciálne verzie

Polo BlueMotion
- najúspornejšia verzia 1,2 TDI 55kW/ 75k
- upravená aerodynamika - vpredu aj vzadu vďaka spojleru
- BlueMotion Technology - rekuperácia brzdnej energie, silnejšia batéria, systém štart-stop
- pneumatiky s nízkym valivým odporom
- priemerná spotreba 3,4 litra; po facelifte dokonca až 3,1 litra/100km

Cross Polo
- do ľahkého terénu (bez 4Motion)
- svetlá výška zdvihnutá o 15mm
- oplastovanejšie, strešné lišty, 17'' disky z ľahkých zliatin "Budapešť" a po facelifte "Canyon" s pneu 215/40 R17

Polo 40th Anniversary - "Original" 
- špeciálna narodeninová limitovaná edícia = 1000ks!
- exkluzívny oranžový metalický lak "Orange Honey"
- bohatá sériová výbava: LED svetlomety, stmavené sklá a aj zadné svetlá, disky 16" "Portago", automatická klimatizácia Climatronic
- aktívna bezpečnosť: rozpoznanie únavy vodiča, multikolízna brzda, adaptívny tempomat ACC s Front Assist so City brake systémom či cúvacia kamera "Rear Assist"
- polokožené čierno-oranžové kockované sedadlá a športové hliníkové pedále
- 1,2 TSI BMT 66kW 5.st. manuál & 7.st.DSG
  1,2 TSI BMT 81kW 6.st. manuál & 7st. DSG
  1,4 TDI BMT 66kW 5.st. manuál
  1,4 TDI BMT 77kW 5.st. manuál


Polo BlueGT 
- šprintuje ako GTI ale šetrí skoro ako BlueMotion :o)
- 1,4 TSI ACT → systém aktívneho vypínania dvoch valcov (vypína 2 a 3 valec)
- vďaka ACT má priemernú spotrebu okolo 4,6 litra
- zrýchlenie z 0-100km/h zvládne za 7,8 s.
- športový dizajn, podvozok znížený o 15mm, 17'' disky z ľahkých zliatin "Montani",
- typická modrá Silk metalíza
- dve koncovky výfuku a všadeprítomné označenie "GT"
- športový volant aj sedačky s pekným modro-bielym poťahom


Polo GTI
- PoloŠportovec v štýle GTI
- 1,4 TSI 180k so 7.st. DSG
- po facelifte 2014 ale prišiel prevrat o 180 stupňov, nahradila ho 1,8 TSI 192k, ktorá už ponúka aj manuálnu prevodovku aj DSGčko
- väčšie plus ale dostáva manuál, lebo má vyšší krútiaci moment 320Nm vs. 250Nm s DSG
- typická biela farba s červenými pruhmi a všadeprítomným GTI označením
- športový podvozok, športový volant s červeným prešívaním, typické kárované sedačky
- 17'' disky "Parabolica"
- k ešte krajšiemu dizajnu mu pomáhajú bi-xenóny s LEDkami, po facelifte ich ale vystriedali Full LED


Polo R WRC - limitovaná edícia 2500 kusov
- civilná verzia pretekárskeho Rallye špeciálu
- odlišný dizajn nárazníkov
- 18'' palcové kolesá "Cagliari" s pneu 215/35
- bi-xenony s LEDkami
- všadeprítomné logo WRC a typické R vzadu
- športový volant
- motor 2,0 TSI s výkonom 162kW / 220 koní výhradne s manuálom
- elektronická uzávierka diferenciálu XDS
- zrýchlenie z 0-100 zvládne za 6,4 s. a najvyššia rýchlosť je 243 km/h


Rozmery všetkých generácii

Rozmery v mm
1. generácia
2. generácia
3. generácia
4. generácia
5. generácia
Dĺžka
3512
3655
3715
3916
3970
šírka
1559
1580
1655
1650
1682
Výška
1344
1355
1420
1467
1453

____________________________________________________________________________

Jedna aktuálna fotka môjho sPOLOčníka



Viac o VW svete sa dozviete aj na mojej FACEBOOK stránke: Som Fanúšik Volkswagenov

Komentáre