40 Years of GTI - Gran Turismo Injection

Golf GTI je športovým modelom odvodeným od klasického hatchbacku. Má výkonnejší motor a športovejšie tlmiče. Zatiaľ sa vyrábal na základe každej generácii hatchbacku.

Golf GTI sa stal ikonou medzi športovejšie ladeným modelmi. Prvé GTI bolo vyrobené bez súhlasu riaditeľa Ernsta Fialu pod označením Sportgolf. Automobilka bola v zlej finančnej situácii a myšlienka športového modelu sa riaditeľovi príliš nepozdávalo. Napriek tomu bol na frankfurtskom autosalóne predstavený prvý Golf GTI a firma začala uvažovať o malosériovej výrobe pôvodne v päťtisícovej sérii. Motor 1,6 l vznikol v kooperácii s automobilkou Audi a mal výkon 110 koní (81kW). Maximálna rýchlosť bola 182 km/hod, zrýchlenie z 0 na 100 za 9 sekúnd. Vozidlo vyzeralo na prvý pohľad nenápadne, iba maska ​​chladiča bola orámovaná červeným prúžkom a v interiéri bolí použité športové sedadlá s károvaným vzorom. Cena bola ale takmer dvojnásobná ako u najlacnejšieho modelu - 13 850 DM. 



V roku 1984 bolo predstavené GTI na základe druhej generácii. Malo o 4 kW menší výkon z dôvodu uplatnenia katalyzátora. V roku 1986 sa ale objavil šestnásťventilový motor, ktorý tento neduh odstránil. V roku 1990 oslávil Golf GTI jeden milión vyrobených kusov.



V roku 1991 prišla na trh tretia generácia. Navonok Takmer neidentifikovateľné. Iba malé štítky okolo vozidla dávali najavo, že ide o športový model. V roku 1996 sa predstavila špeciálnu edícia tisícky automobilov k dvadsiatemu výročiu športového Golfu GTI. Ak bola ale tretia generácia nenápadná tak štvrtá z roku 1996 sa od sériového preradením po exteriérovej stránke vôbec nelíšili. Pojem GTI strácal svoj pôvodný význam.




Až u piatej generácii, ktorá sa predstavila vo Frankfurte v roku 2003, sa bolo opäť možné stretnúť s Golfom, ktorý bol o poznanie výkonnejší ako sériové modely. Od roku 2006 začal predaj aj v Spojených štátoch. Na prvý pohľad nápadná maska ​​chladiča s motívom včelieho plástu, červené orámovanie a športové kolesá odkazujú na pôvodné myslienky. Vo vozidle je motor s výkonom 147 kW a šesťstupňová prevodovka. Piata generácia získala titul Auto roka 2007 časopisu Automobile Magazine. Nakoniec bolo vyrobených viac Ako 1,5 mil. vozidiel GTI z pôvodnej päťtisícovej série. Prvé GTI bolo v roku 2004 Medzinárodnou komisiou športových áut ocenené ako tretí najlepší automobil 80. rokov.



Šiesta generácia športového modelu GTI bola predstavená v roku 2009. Automobilka ju prezentovala po boku prvej generácie GTI z druhej polovice sedemdesiatych rokov. Novú generáciu poháňa vylepšený zážihový štvorvalec 2,0 TSI s objemom 1 984 cm³ so štvorventilovou technikou, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 5. Ten je naladený na výkon 155 kW. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h je 6,9 sekundy. Maximálna rýchlosť automobilu je 240 km/h. Hmotnosť automobilu sa pohybuje medzi 1318 ať 1339 kilogramami. Automobil používa pneumatiky Michelin Pilot Exalto, ktoré sú obuté na sedemnásťpalcových kolesách Denver z ľahkých zliatin. Má zvýšený odpor posilňovača riadenia oproti sériovým modelom. Vo výbave sa objavilo ESP a sada niekoľkých druhov airbagov. Diferenciál má elektronickú uzávierku XDS. Celý automobil je o 15 mm znížený a je vybavený športovým podvozkom.




Siedma generácia Golfu GTI bola predstavená v roku 2013 na autosalóne v Ženeve, ktorého som sa už každoročne zúčastnil aj ja. Priniesla veľmi veľa zmien v oblasti dizajnu i použitej techniky. Prednú masku klasický vzor včelieho plástu s červenou lištou s nápisom GTI, ktorá v siedmej generácii zasahuje do bi-xenónových svetlometov s LED denným svietenín v tvare písmena "U". Zadnú časť zdobí dvojica výfukových koncoviek, LED diódové svetlá a strešný spojler. V interiéri sú klasické GTI kárované sedadlá, športový multifunkčný volant s emblémom GTI so splošteným spodkom, ktorý je prešívaný červenou niťou. Páka manuálnej prevodovky je v tvare golfovej loptičky a spolu s lakťovou opierkou je prešívaná rovnakou červenou niťou. Základné ubitie Golfu sú 17 palcové disky "Brooklyn", za príplatok môžete mať aj klasické a vždy originálne 18 palcové disky s lešteným povrchom "Austin" alebo 19 palcové "Santiago". Pod kapotou sa nachádza dvojlitrový štvorvalec 2,0 TSI vyladený na dve výkonové verzie: 162kW / 220 koní a 169kW / 230 koní. Tá druhá spomínaná varianta nesie prívlastok "Performace", ktorý po novom Golfu GTI prináša väčšie a brzdy, označenie GTI vpredu a vzadu nafarbené do červena a s týmto balíkom Performance dostanete aj elektronický samosvorný diferenciál VAQ - ten nahrádza klasický diferenciál XDS. Vďaka tomu má GTI Performance lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách a na vlhkej vozovke. "Slabšie" GTI zrýchľuje na stovku za 6,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je stanovená na 246km/h; verzia Performance zrýchľuje za 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť je rovných 250km/h.   




Golf GTI Cabriolet 
Verzia cabriolet je ešte výnimočnejšia a ponúka lepšie jazdné vlastnosti s vetrom vo vlasoch. Pohonnou jednotkou je dvojlitrový štvorvalec 2,0 TSI s výkon 155kW (210k) resp. 162kW (220k) po tohtoročnom facelifte. Motor je kombinovaný so 6. stupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG s rovnakým počtom stupňov. V exteriéri ostalo všetko na svojom mieste a v rovnakom dizajne aby sa zachovala tradícia modelu GTI.



Edície

Golf GTI 20th Anniversary

Limitovaná edícia tisícky automobil k oslave dvadsaťročnej výroby modelu Golf GTI. GTI Jubi Edition sedadlá boli športové anatomické od firmy Vokswagen, narozdiel od "klasickej" verzie GTI, kde boli použité sedadlá GTI Edition Recaro. Bezpečnostné pásy boli prevedené v červenej farbe. Hlavica radiacej páky bola s chrómovými prvkami. Volant a madlo radiacej páky boli obšité červenou niťou. Podlahové koberce boli taktiež s červeným olemovaním. Červené doplnky odkazovali na červený prúžok, ktorý olemovával masku chladiča na prvých dvoch generáciách GTI. V exteriéri na tento štylistický prvok odkazovali červené prúžky na nárazníkoch a bočných plastových ochranných lištách. Šestnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin BBS RX II boli obuté do športových pneumatík. Dizajn bol zjednotený s kolesami na modeli VR6. Automobil mal dve koncovky výfuku z leštenej ocele. Z celej série bolo 600 vozidiel s osemventilovou a 150 vozidiel s šestnásťventilovou hlavou valcov. So vznetovým motorom TDI bolo vyrobených zvyšných 250 vozidiel. Tie boli predávané iba v kontinentálnej Európe.


Americká verzia 20th Anniversary

S rovnakým názvom sa predstavilo vybavenejšie GTI aj v roku 2003. Vtedy ale bolo postavené na základu štvrtej generácie a predávalo sa len na severoamerickom kontinente. V Spojených štátoch bolo vyrobených 4 000 vozidiel pre domáci trh a 200 vozidiel pre Kanadu. Štítky GTI boli oproti normálnej verzii prevedené v červenej farbe. Nad vekom batožinového priestoru bol malý spojler. Vozidlo používalo osemnásťpalcové kolesá OZ Arista so športovými pneumatikami Michelin Pilot. Ponúkal sa iba v troch farbách: žltá Imola, modrá Jazz a čierna Magic Pearl. V tej bola vyrobená polovica produkcie, zvyšné vozidlá boli rovnomerne vyrobené v modrej a žltej. V interiéri boli športové anatomické sedadlá Recaro a kvalitný audiosystém Monsoon s ôsmimi reproduktormi.

Golf GTI 25th Anniversary

Bola vyrobená k oslave výročia dvadsaťpäťročnej histórie Golfu GTI v roku 2001. V Spojených štátoch sa predávala pod označením GTI Edition 337 od roku 2002. Všetky vozidlá boli lakované striebornou farbou Reflex Silver. Na rozdiel od bežnej verzie GTI mala táto edícia rad doplnkovej výbavy. Vozidlo používalo osemnásťpalcové kolesá BBS RC z ľahkých zliatin. V interiéri boli čierno-červené sedadlá Recaro a bezpečnostné pásy v rovnakej kombinácii. Na karosérii bol použitý športový bodykit. Jazdné vlastnosti boli vylepšené šesťstupňovou prevodovkou a väčšími brzdami.



Golf GTI Edition 30

Špeciálna edícia piatej generácie Golfu GTI bola vyrobená pri príležitosti osláv tridsaťročnej histórie športového modelu GTI. Do predaja sa dostala v novembri 2006. Na výber bolo šesť farieb: červená Tornado, čierna matná, čierna Diamond Black Pearl, biela Candy, strieborná Reflex a šedá Steel. Vozidlo malo o 22 kW vyšší výkon ako štandardné GTI. Strieborné logo Edition 30 sa použilo na niekoľkých miestach v interiéri. Automobil používal športové osemnásťpalcové kolesá BBS Pescara alebo čierne BBS Monza II z ľahkých zliatin. Maximálna rýchlosť bola 245 km/h a zrýchlenie z nuly na 100 km/h bolo 6,8 sekundy.



Golf GTI Pirelli Edition

Limitovaná edícia Golfu je založená na Golfe GTI Edition 30 s preplňovaným motorom 2.0 TSI as výkonom 170 kW (230 k). S touto výbavou dosahuje vozidlo maximálnu rýchlosť 245 km/h a z 0 na 100 zrýchli za 6,8 s (za 6,6 s DSG prevodovkou). Inak sa však edícia Pirelli líši od "Edition 30" v niekoľkých podstatných detailoch. Automobil je postavený na 18 päť lúčových kolesách Pirelli v titánovej farbe. Kolesá sú obuté do pneumatík Pirelli P Zero s rozmerom 225/40. Ďalším a posledným zásahom v exteriéri je logo Pirelli na veku kufra. Interiéru dominujú športové sedadlá so špeciálnym dizajnom a poťahom s motívom vzorky pneumatiky.



Golf GTI W12

Tento koncept vznikol pri príležitosti 30 narodenín typu GTI. Väčšina dielov pochádza z iných vozidiel koncernu VW. Pomocný rám zadnej nápravy a podlaha pochádza z Audi R8. Náprava a zadné brzdy sú z Lamborghini Gallardo. Prevodovka má pôvod vo vozidle Volkswagen Phaeton. Dvanásťvalec s dvoma turbodúchadlami je od automobilky Bentley, predné brzdy z auta Audi RS4 a karoséria je upravená z klasického GTI. Motor má silu 650 koní.



Golf GTI Edition 35

Oproti klasickému GTI má táto edícia navrch až 25koní, pričom motor nie je z GTIčka ale je softvérovo znížený výkon z Scirocca R (265k). Má jemne upravený predný nárazník, označenie "35" na bokoch karosérie a tak isto aj na sedadlách. Ja osobne som sa do tejto edície neskutočne zaľúbil, pretože má neskutočne krásne 18 palcové disky "Watkins Glen".




GTI Roadster & GTI Vision Design Concept

Otvorený dvojsedadlový roadster s vyklápateľnými dverami je zhmotnený virtuálny automobil z PC hry "Gran Turismo 6". Celý vývoj štúdie prebiehal na počítači, pričom najprv bol vytvorený trojrozmerný (3D) model vozidla. Na báze virtuálneho modelu Volkswagen vytvoril funkčnú štúdiu, ktorá bola oslobodená od akýchkoľvek zákonitostí sériovej výroby - realizovateľnosť a cena. Mal premiéru na známom tuningovom zraze Worthersee. V oboch prípadoch je použitý úplne nový šesťvalcový benzínový motor s objemom 3,0 TSI s výkonom 370kW a 503 koní.


Golf GTI Clubsport


Krajší a rýchlejší Golf GTI, ktorý vznikol na počesť 40. výročia Golfa GTI. (1976 - 2016). Poháňa ho 4-valcový motor 2,0 TSI s výkonom 265 koní a krátkodobo dosiahne až výkon 290 koní. Viac konkrétnych informácii nájdete v tomto odkaze → ClubSport.

Fotogaléria & Videa









































Komentáre

  1. Super autá. Len keby na to človek mal priestor. To by potom bola parádička. Ja som síce vyberal rodinný dom tak, aby som mal dostatok miesta na koníčky. Vlastne som dal na radu tu a tam, kde sa o tom presne píše. Ale ako na druhú stranu zasa nejde kúpiť si primárne garáž a rodinu mať ako niekde bokom. :-D

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára